Jakten på den perfekta palten fortsätter

Palt, en degklump med potatis och lite fläsk i mitten, att det kan vara så underbart gott!
Jag smakade palt för första gången för ett år sedan, på Noliamässan i Umeå. Jag hade aldrig trott att jag skulle tycka om det, men det var så fantastiskt gott! Efter några månader gjorde vi palt hemma och det var också helt himmelskt! Sedan började besvikelserna komma, vi provade att göra Raspeballer vilket är en norsk version och något mellanting mellan palt och kroppkakor (kroppkakor är mindre) de görs utan potatis och ska kokas i spad istället för bara i vatten. Det var inte alls så gott som min älskade palt och besvikelsen gjorde det ännu hemskare.

Jag åt stekt palt i Dorotea tidigare i sommras och det var nästan godare än bara vanlig hedlig kokt palt så jag bestämde mig för att göra detsamma hemma. Dock så fanns inte palt i affären här i kramfors så jag tog kroppkakor istället. Äkta Ölands kroppkakor hette dem och såg inte alls ut som palt. Men jag prövade och det visade sig att de hade någon konstig krydda i som fick dem att mer kännas som stekta raspeballer. Ännu en besvikelse.
Så för några dagar sen hittade jag hedlig palt i affären, så jag tänkte göra ett nytt försök. Idag stekte jag upp dom och hade höga förhoppningar! Vist smakade det palt, så underbart. Men efter ett tag kom den mjöliga eftersmaken som övertygade mig om att palten inte alls var kokt utan att man antagligen skulle koka den själv. Så det blev en halv poäng. Men efter ännu ett litet tag började mjölsmaken ta över och det var inte alls aptitligt längre. Så det blev ingen paltkoma för mig idag.
Besvikelse!
Jag kommer sakna palt när jag är i Tyskland.

/Leona

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0