Au Pair

Au pair (franska, bokstavlig betydelse "i paritet med" eller "jämlik med") är en person som bor i en värdfamilj och hjälper till med barnpassning och visst hushållsarbete under en på förhand avtalad tid.
Så lyder de två första raderna i beskrivningen på Wikipedia om Au pair. Det är mycket vanligt att man åker och är au pair efter att man tagit studenten, ett sabbathsår innan man fortsätter med sina studier. Och det är precis vad jag ska göra.

Mitt namn är Leona och kommer från en oväsentligt liten stad som heter Kramfors i Västernorrlands län. Jag har i år tagit studenten från Medieprogrammet inriktning foto och vill se mig om i världen. Därför bestämde jag mig hösten -09 att jag skulle åka och vara au pair ett år, för att kanske då komma på vad jag vill göra med mitt liv.
I Augusti åker jag till min värdfamilj som bor i Frakfurt am Main i Tyskland, det känns pirrigt, att ge sig ut i det okända.

/Leona


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0