Schultüte

Vad är då detta, Schultüte det låter jävligt konstigt. Men det är en tradition här i tyskland. Schultüte är en strut som man fyller med diverse saker, presenter i enklare former och godsaker. Innehållet varierar. Struten ges till barn som börjar skolan, speciellt de som börjar första året. Det händer väl att barn som börjat skolan efter sommaren också får sådanna men i enklare former. Det finns färdiggjorda strutar att köpa i alla storlekar, fyllda eller inte. Men de flesta förälldrar gör egna strutar och dekorerar dem på alla möjliga sätt. Idag har jag sett vackra prinsesstrutar, robotstrutar, cowboystrutar och massa annat. Fåtalet barn hade färdigköpta strutar, och det var lite synd om dem tyckte jag för de var inte alls lika fina och personliga. Iallafall så stängs struten med på limmad filt, eller det mest vanliga silkespapper som ligger inne i struten. Den knyts ihop med band som barnen sedan får öppna efter första skoldagen. Dock har alla barnen med sig sin Schultüte till skolan för att visa upp den. Väldigt sött!
Exempel på vad Annika fick i sin Schultüte: Pennvässare, hålslagare, samlarkort, kexchoklad, singoalla, linjal, skolbok typ mina kompisar bok, kramboll och lite mer saker. Inget märkvärdigt men sånt som en 5åring blir väldigt glad över.

Här i tyskland firas också första skoldagen på ett sett som jag aldrig sett i Sverige, förälldrarna tar ledigt och barnen blir välkomnade med sång av de andra skolbarnen, iallafall var det så på skolan här. Mor och farföräldrar kommer också och förälldrarna följer med barnen in. Dock gick de in i klassrummet själva och förälldrar, syskon och mor och far förälldrar stannade utanför för att vänta på dem. Jag kan inte minnas att jag sett något sådant i sverige. Och det var en gudstjänst i kyrkan vid skolan också, barnen blev välsignade och gud blev symboliserad med ett paraply, fader vår sades också på tyska. Lite dålig stil tycker jag att barnen skulle bli välsignade, det är ju faktiskt inte bara kristna som bor här. Men så var det iallafall.

Dock så firar inte tyskarna studenten lika högtidligt som vi gör, det är en väldigt stor och lång tillställning för studenterna. För oss hemma började firandet redan 200 dagar innan studenten. Åh jag saknar det så.

Nu ska jag gå och titta om min köttfärssås till lasangen är färdig. Sen ska det dukas inför middag, vi äter mycket tidigare idag eftersom B har varit ledig hela dagen och det kommer folk på besök. Annars brukar vi äta middag vid 20.00-20.30 vilket jag absolut inte var van vid !

/Leona

Kommentarer
Postat av: mamma

Spännande med struten, kan nästan ana att en liten sida av Leona hade hoppats att hon som oxå var första dagen i skolan och ny aupair till Annika hade fått en strut.....Men det gör mig himla glad att du låter så glad och intresserad av det som händer. Massor av kramar från din mamma

2010-08-18 @ 13:10:00
Postat av: mamma

Låter spännande med strutar, men jag kan nästa ana att en liten sida av Leona hade velat få en strut hon med eftersom hon var första gången i skolan (i Tyskland)och ny aupair till Annika och jag vet ju att du älskar små prylar och överaskningar. Det gör mig iallafall så glad att du verkar trivas och är intresserad över allt det nya. Massor av kramar från din mammma som du ej fick någon strut av.....

2010-08-18 @ 13:16:28
Postat av: mamma

Trist att det blev två inlägg, men det fungerar inte alltid som man tänkt det

2010-08-18 @ 13:17:54
Postat av: Annica

Fint namn du har.. ;D

2010-08-18 @ 13:24:56
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0